Hoe komt een journalist tot een verhaal? Welke keuzes worden er gemaakt op een redactie? En snappen journalisten wel hoe kijkers, lezers en luisteraars hun verhalen ervaren? Al deze vragen kun je scharen onder de noemer nieuwswijsheid.
Nieuwswijze vaardigheden zijn cruciaal om mee te kunnen doen in de maatschappij. En het onderwijs is dé plek om aan deze vaardigheden te werken. Daarom heeft DichterBijNieuws de digitale toolkit Nieuwswijsheid ontwikkeld, voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Je vindt er actueel en laagdrempelig lesmateriaal, praktische tips en inspirerende werkvormen om direct in de klas te gebruiken. Of je nu één les wilt geven of een groter project opzet: deze toolkit helpt je op weg.
Van desinformatie tot framing, van journalistieke vrijheid tot online haat – met deze toolkit breng je leerlingen niet alleen dichter bij het nieuws, maar ook dichter bij elkaar. Je helpt ze vaardigheden te ontwikkelen die onmisbaar zijn in de samenleving van nu.
Leraren willen meer nieuwswijsheid en journalisten in de klas
Leraren in het voortgezet onderwijs vinden nieuwswijsheid heel belangrijk en willen er graag mee aan de slag in de klas. Dit blijkt uit onderzoek van DichterBijNieuws uitgevoerd door onderzoekers van de Radboud Universiteit en Wageningen University & Research. Tegelijkertijd geven leraren aan dat ze ondersteuning nodig hebben in de vorm van tijd, scholing en kant-en-klaar lesmateriaal.
Leraren zijn nieuwswijze voorbeelden
Het onderzoek onder 166 leraren uit het voortgezet onderwijs laat zien dat leraren zelf actieve nieuwsvolgers zijn die goed op de hoogte zijn van hoe het Nederlandse medialandschap werkt. De overgrote meerderheid volgt dagelijks het nieuws via verschillende kanalen, voornamelijk via apps en websites van nieuwsorganisaties en televisie. Hun basiskennis over hoe nieuws tot stand komt is zeer goed: gemiddeld beantwoordden leraren 4,2 van de 5 kennisvragen correct.
» Het complete onderzoek lees je hieronder. Downloaden kan hier, of bekijk de factsheet.
Publicaties